loading...
قالیشویی غرب تهران
علیرضا مرادی بازدید : 62 پنجشنبه 09 اردیبهشت 1400 نظرات (0)

ریشه دوزی و ریشه بافی

خدمات مربوط به تعمیر ، ریشه بافی ، رنگرزی ، چرم دوزی روی فرش شما پذیرفته می شود.
فرش هایی که به دلیل استفاده زیاد ریشه خود را از دست می دهند باید گلدوزی شوند. همچنین به دلیل پوسیدگی تشک ، به خصوص تشک های نخی موجود در فرش نیاز به ترمیم دارند. اگر تمام ریشه های فرش از بین برود ، ریشه های باقی مانده از ابتدای بافت با قیچی بریده می شوند و ریشه ها گلدوزی می شوند و اگر برخی از ریشه ها از بین برود ، همان قسمت ها بریده و ترمیم می شوند. قبل از گلدوزی ابتدا باید با انتخاب نخ ، طرز تهیه و انتخاب سوزن آشنا شوید:
انتخاب پود: در روش بافندگی ، نخ پود باید کمی نازک تر از نخ پود باشد. فرض کنید که فرش 30 ردیف باشد. یعنی نخ جلویی باید 15-20 لایه داشته باشد ، نخ پود مورد استفاده برای پوکه باید نخ پود 12-20 پوند یا نخ پود مناسب 40 ردیف باشد. البته منبت کاران فرش را با پود مقایسه می کنند تا پود را انتخاب کنند (پودی را که برای پود انتخاب می کنند) و اگر ضخامت پود آن برای پود انتخاب شده برای پود مناسب است ، آن را برای نخ پود انتخاب می کنند. به همین دلیل ، نخ انتخاب شده از نظر تعداد کمی نازک تر از نخ فرش است که (از نظر ظرافت و نازک بودن نخ پتلمه برابر با نخ در گره ها انتخاب می شود) فرش متورم نمی شود ، قسمت تسکین یافته نباید ذکر شود که تمام قسمتهای برجسته باید با سایر قسمتهای فرش برابر و هماهنگ باشند.
انتخاب سوزن: برای انتخاب سوزن متناسب با فرش منبت کاری شده ، سوزن را وارد فرش کنید ، اگر سوزن به راحتی به فرش نفوذ کرد و به داخل فرش رفت ، از آن استفاده می کنند. البته این روش در میان راگرها رواج دارد. روش علمی انتخاب سوزن بدین صورت است که نخ انتخاب شده به راحتی درون سوزن قرار می گیرد. هرچه تعداد سوزن بزرگتر باشد ، سوزن نازک تر و سوزن نازک تر است ، سوراخ سوراخ می شود. از سوزن های نازک تر بیشتر برای ترمیم بافت های ظریف و فرش های ظریف استفاده می شود.
انتخاب نخ انار: برای نگهداری و اتصال نخ با پود به فرش ، به یک نخ کمکی نیاز است که بهتر است از نخ کاشان برای پود که 3 لایه است استفاده کنید. استفاده از این سلول در سرشماری های مختلف در نوع خود بی نظیر است که در جدول 1 شرح داده شده است.
جدول № 1- نخهای بکار رفته در پلتمه ، متناسب با تعداد فرشها
رجشمار قالی
تعداد لایه ها (کاشان - ابریشم)
10-20
نخ کاشان 3 لایه
25-35
2 لایه نخ کاشان
40-55
1 لایه نخ کاشان
50-55
2 لایه نخ ابریشم
60 سال به بالا


1 لایه نخ ابریشم


لازم به ذکر است که از نخ 3 کوک برای فرشهای 50 ردیف استفاده می شود و در حکاکی از آن به عنوان نخ کمکی بر اساس جدول 2 استفاده می شود. نخ متناسب با فرش انتخاب می شود و با سوزن وارد می شود ، سپس یک انتهای نخ در دهان قرار می گیرد و دندان آن را می گیرد و انتهای دیگر نخ بین دو دست با حرکت دادن حرف انگلیسی S در جهت عقربه های ساعت حرکت می کند. ساعت در حال تیک زدن است. این انتهای نخ در دهان قرار می گیرد و انتهای دیگر نخ ابتدا در دهان قرار می گیرد. آنها در هر دو دست قرار می گیرند و نخ را به عنوان حرکت S باز می کنند سپس دو سر نخ را در دو عقب و به شکل Z که خلاف جهت عقربه های ساعت است با هم نگه داشته می شوند ، نخ ها را می پیچانند و نخ را به داخل فرو می برند فرش. سپس یک سر نخ در دست راست قرار می گیرد و دو انتهای دیگر با سوزن در دست چپ قرار می گیرد و نخ به داخل فرش منتقل می شود و پس از مدتی نخ ها کاملاً پیچ می خورند به طوری که نخ ها فشرده می شوند و به شکل یک نخ را بگیرید ، آن را با موم درست کنید و دوباره به فرش منتقل کنید تا موم اضافی آن پاک شود. به این ترتیب نخ مناسب تهیه می شود. اگر نخ یکی از 3 لایه کاشان یا ابریشم است ، پس از نخ زدن سوزن ، آن را به قسمتی از فرش آغشته می کنید که محکم است ، سپس هر دو انتهای نخ را با هم و صورت حرف قرار دهید Z که در خلاف جهت عقربه های ساعت پیچ خورده و به داخل فرش وارد می شود ، حرکت داده می شود و سپس با موم اعمال می شود.


انواع گلدوزی ریشه:


گلدوزی ریشه به 3 روش انجام می شود:
1. ریشه دوزی به روش پتلمه: این روش بیشتر روی فرشهایی انجام می شود که دارای بافت ریز با رج بلند هستند یا به دلیل سختی فرش ، سوزن وارد فرش نمی شود. از این روش برای جلوگیری از ترک ریشه و از هم پاشیدگی گره ها هنگام حرکت سوزن و نخ مناسب فرش استفاده می شود.
از ابزارهای زیر برای گلدوزی ریشه ها به صورت پوکه در فرش صاف استفاده می شود:
تخته شیب دار (مانند تخته نقاشی ، البته با چوب محکم تر)
سوزن روی فرش قرار می گیرد
نخ کمکی با انار با تعداد فرش ها مطابقت دارد
مناسب فرش شما
دم باریک
درفش
ناخن
چکش

روش تهیه فرش بدین صورت است که ابتدا فرش روی میز یا زمین پشت آن پهن می شود ، سپس ریشه ها تمیز می شوند ، لایه های اضافی مرتب شده و با میخ بر روی صفحه مایل قرار می گیرند. به طوری که فرش روی تخته صاف است. متناسب با اندازه ای که باید سر ریشه باشد روی تخته ناخن نصب می شود. ریشه زایی به صورت پوکه در فرش صاف به گونه ای انجام می شود که ابتدا نخ پایه به اولین ناخن گره بخورد. در مرحله دوم ، یک سوزن با نخ کاشان یا نخ ابریشم مناسب برای جدول 1 بر روی چندین برجستگی مورب زیر ریشه ها و مورب از چندین برجستگی زیر ریشه اول وارد می شود. چنگ بزن ، بیرون بیا دوباره از خروجی سوزن به داخل فرش وارد می شود و در امتداد اولین کانتور از طریق گره ها و پودها و انتهای اول ریشه منتقل می شود ، یعنی. لبه فرش از ریشه برداشته می شود. نخ کمکی یا پوکه به دور نخ پایه که به ناخن متصل است پیچ خورده و سوزن را وارد ریشه کرده و از چندین ردیف پایه دوم عبور داده و از روی فرش خارج می کنیم. سوزن را دقیقاً از نقطه شروع وارد فرش کنید ، آن را به صورت مورب وارد رج سوم کنید ، نخ را در امتداد نخ یا ریشه سوم حرکت دهید و از لبه فرش خارج کنید. از طرف دیگر ، نخ تاب که از ابتدا به ناخن متصل شده و پس از آنکه نخ انار به دور آن حرکت داده می شود ، به دور میخ پیچیده می شود و دوباره نخ کمکی یا انار را به دور نخ تاب می برد و به داخل نخ فرو می کند. ریشه چهارم و آنها این کار را تا انتها انجام می دهند. در هر ردیف گره ها یک دور رفت و برگشت وجود دارد و هر ردیف گره باید دو بار رو در رو قرار گیرد: لازم به ذکر است که در فرش ها ورود و خروج سوزن در هر ردیف نباید با یک خط نشان داده شود ، اما این عملیات باید 7 ، 8 یا زیگزاگ باشد. نخ تار باید با نخ پود مطابقت داشته باشد. اگر نخ فرش نخ کاشان است ، نخ استفاده شده نیز باید نخ کاشان باشد ، باید از نخ پشمی استفاده شود.
نحوه ریشه زدن ریشه ها در فرش برای بافتن رول: ابتدا سوزن را از روی رج اول که ریشه ندارد ، روی چندین برجستگی زیر لبه فرش قرار دهید و از میان پودها و گره های نخ اول عبور می کند و از طریق حذف فرش در این حالت ، کاموایی که به میخ جلوی فرش متصل است ، به فرش نزدیک می شود و سوزن ذات الریه را از دور همان نخ منتقل کرده و از همان محلی که برداشته شده ، به داخل فرش وارد کرده و نخ پنومونی را در آن قرار می دهیم. دوباره در امتداد همان نخ حرکت کرد. آنها چندین برجستگی را روی فرش قرار می دهند و سپس سوزن را از همان محل داخل فرش می کنند و آن را به صورت مورب در رج کناری فرو می کنند و برای ردیف های بعدی نیز از همان مکان همان کار را می کنند.
گلدوزی ریشه ای به روش سنگ پوکه روی فرش نیمه غلتک مانند فرش صاف است. در هنگام سوزن دوزی در ریشه ، اگر در پشت فرش پیدا شود ، باید نخ سفید را با کمک پرچم زیر گره ها پنهان کنید.
2. گلدوزی ریشه مغز:
فرش به همان روش تهیه فرش در ریشه های گلدوزی شده با روش انار تهیه می شود.ابزارهای لازم عبارتند از:
تخته شیب دار
سوزن روی فرش قرار می گیرد
نخ مخصوص نسبت به نخ فرش به اندازه کافی نازک است
دم باریک
درفش
ناخن
چکش
گلدوزی مغز به دو روش دقیق توصیف می شود:
گلدوزی فرش به روش نوع اول مغز
طرز تهیه هسته اول در رول فرش: ابتدا سوزن ها یک نخ مخصوص است که کمی نازک تر از نخ است. فرض کنید که فرش 40 ردیف باشد ، آنها از 50 ردیف نخ استفاده می کنند و دو سر نخ را بهم می رسانند.
روش گلدوزی ریشه با اولین روش در فرش غلتکی: نخ سوزن به میخ گره خورده است ، که جلوی فرش نصب می شود. سوزن را در ردیف اول گره ها فرو کرده و پس از عبور از میان پودها و گره ها ، آن را از چندین برجستگی خارج کنید. سپس به صورت مورب در ردیف کناری قرار گرفته و پس از عبور از گره های ردیف دوم از لبه فرش برداشته می شود. سپس سوزن از اطراف ناخن عبور داده شده و در ردیف سوم قرار می گیرد. بهتر است یکی از پایه ها را از روی فرش بردارید تا پایه ها جای نخ ها را بگیرند ، فرش متورم نشود و این قسمت از پارچه سفت نشود.
طرز تهیه نخ برای هسته اول نوع در فرش صاف و نیمه غلتک: ابتدا نخ بافته شده بافته می شود و به همین ترتیب اگر فرش 35 ردیف باشد از 45 رج نخ پود (از البته ، به صورت یک لایه) و دو سر نخ را به هم نزدیک نمی کند ، اما یک نخ بیشتر از نخ دیگر است.
روش گلدوزی ریشه ای با اولین روش در فرشهای تخت و نیمه نورد: سر نخ که دارای سوزن است به میخ بسته می شود که روی فرش نصب می شود و سوزن وارد ردیف اول گره ها می شود. بعد از عبور از پودها و گره ها ، سوزن را از چندین برجستگی بالا برداشته و به صورت مورب در ردیف کناری قرار دهید. سپس سوزن از گره ها عبور داده شده و از لبه فرش برداشته می شود و نخ پیچ خورده دوباره دور میخ پیچ خورده و وارد ردیف سوم می شود که گره دوم است.

jahsoivbsav

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 10
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 1
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 21
  • باردید دیروز : 21
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 45
  • بازدید ماه : 105
  • بازدید سال : 1,347
  • بازدید کلی : 2,995